fbpx

موسوعة الأسئلة الطبية

اعثر على إجابات لكل ما يدور بذهنك واطرح المزيد من الأسئلة
تواصل مع مجتمع من أفضل الأطباء العرب حول العالم.

  • القلق الشديد مع رعشة

    Posted by ندي on 30/08/2022 at 1:05 م

    انا لما بكون مثلا بتصور او موجوده ف مكان وسط ناس او مع صحابي بيجيلي رعشه كده بتتحكم ف بوقي اللي هو مبقدرش لا اضحك ولا اعمل اي ريأكشن خالص وبتوتر كده ولما اكون لوحدي بحس اني خايفه ومتوتره اكتر حتي لو ماشيه ف مكان روحته مليون مره بحس بردو بخوف عكس لما ابقي مع صحابي بس الموضوع ده بحاول اتغلب عليه لكن حوار الرعشه ده مش عارفه اتصرف فيه خالص ومأثر عليا ف حياتي مبقتش بحب اروح مناسبات او اخلي حد يصورني بسبب كده والناس بتلاحظ الموضوع ومش عارفه اعالج موضوع الرعشه ده ازاي ؟ وكمان انا عصبيه جدا جدا وبنفعل بسرعه من اقل حاجه ومش بعرف اسيطر علي عصبيتي فيه علاج ممكن اخده يخفف من القلق والاعراض دي ؟ لاني حاليا مش هقدر اتابع مع دكتور وف نفس الوقت محتاجه علاج يساعدني

  • 1 رد
  • ايقونة نقاط المعرفة 41 المعرفة

    أسأل الله لك تمام الصحة والعافية.

    اذا كان المقصود بالرعشة الحركات اللاإرادية التي قد تحدث في عضلات الوجه والفم فهذا يسمي (tics) وقد يكون لها أسباب كثيرة .. من أشهر أسباب ال “tics” هي متلازمة توريت (Tourette’s Syndrome) وقد تأتي الأعراض فيها بمجموعة من تلك الحركات اللاإرادية فقط وقد يصاحبها صدور بعض الأصوات التي لا يستطيع المريض التحكم بها .. يمكنك الاطلاع علي مقال متلازمة توريت | الأعراض وسبل التعايش لمعرفة المزيد عن تلك المتلازمة.

    التوتر الشديد والقلق قد يؤدي إلي رعشة في اليد أو الأطراف نتيجة لزيادة مستوي الإثارة في الجسم لكن يستطيع الأنسان بعد فترة من الهدوء التحكم بأطرافه والقيام بأعماله دون مشكلة.

    من الصعب تحديد طبيعة الأعراض دون رؤية المريض بشكل مباشر أو رؤية تسجيل مصور لتلك الحركات التي تظهر علي الفم والوجه .. لا غني عن مراجعة الطبيب النفسي للوصول أولا للتشخيص .. أيضا العلاجات المختلفة سواء لمتلازمة توريت أو لأمراض التوتر والقلق لا ينبغي أن يتم تناولها إلا بعد مراجعة الطبيب النفسي.